Ledarskap, ledarskap, ledarskap

I måndags kväll hastade jag vidare från SKL till Rektorsakademiens nätverksträff med fokus på ledarskap och kompetens. Deras förra nätverksträff överträffade verkligen alla mina förväntningar. Vi fick sjunga (något jag inte gör i grupp normalt sett), gå på snabba seminarier som gav otroligt många tankar, lyssna på bra föreläsare, äta god mat, träffa massor av människor, osv. Mina förväntningar inför kvällen borde varit skyhöga. Det var de inte konstigt nog.

Kvällen bestod av lagom långa framträdanden från stora scenen. Flera kloka saker sades, men det jag pratade mest om i pausen var att Jan Hylén sa att skolan är inte för teoretisk, den är för abstrakt och den måste bli mer praktisk. Detta kom upp i ett samtal om att man måste göra mer verkstad i skolan.

Jag och Peter Jansson, Johannes Petri skola i Saltsjö-Boo, pratade om vad han egentligen menade. Vi resonerade fram och tillbaka, men vi lyckades inte riktigt (Peter var ganska nära) att koppla ihop det med det som driver oss båda: skolan måste vara intressant och relevant för eleverna. Jag har aldrig utryckt det på det viset. När jag pratar brukar jag säga att vi måste göra saker på riktigt för att eleverna ska bli motiverade. Det händer oväntade och spännande saker när vi jobbar i skarpa lägen. Vi förstod att det var detta som Jan Hylén pratade om när vi fångade honom under minglet och frågade. Jag gillar verkligen när man kan sätta andra ord på det man redan vet. Kanske jag kan lyckas förklara det som jag tror på så otroligt mycket med hjälp av dessa små ord: abstrakt – teoretisk – praktisk.

Ida Karlberg Gidlund, verksamhetsansvarig för Rektorsakademien, var moderator under kvällen och kom hela tiden tillbaka till vikten av ledarskap i skolan. Om ledarskapet fungerar kan det bli verkstad i skolan.

Kvällens stora behållning var Richard Gerver. Jag gillar hans busiga, brittiska humor så bara det hade varit nog för mig när han klev upp på scenen. Vid det här laget hade jag lyssnat och nätverkat i 5 timmar, så huvudet var lite mosigt.

Richard Gerver pratade om rektorer och ledarskap. När jag tittar på mina anteckningar i Evernote så är det helt tomt när Richard pratade. När jag försökte sammanfatta vad han pratade om (utan anteckningar) så blev det svårt. Dock blev jag så himla upplyft och inspirerad av hans framträdande. Om jag tittar på en av hans Keynote-bilder så ser jag texten:

Live a little, Learn a little, Laugh a lot

Egentligen pratade han inte om något nytt, men samtidigt så kan jag behöva bli påmind om det om och om igen. Han pratade om att goda ledare går igång på problemlösning, de ser inte bara hindret utan sätter igång och löser saker. Vi behöver goda ledare i skolan idag. Jag kom att tänka på Troed Troedssons tal om ledarskap när Richard pratade. Vi behöver fler ledare enligt Troeds definition.

Vi fick ett boktips av Richard. Jag har inte hunnit kolla upp det än, men boken heter The School I’d like.

Om en vecka ska jag föreläsa på SETT-mässan i Kista. Det jag ska prata om är hur man kan dra nytta av arbetslagsledarna för att driva det pedagogiska ledarskapet. Jag fick med mig många tankar från måndagens föredragshållare. Det känns roligt och utvecklande att prata om något som jag tror på så ofantligt mycket, men som jag faktiskt aldrig har föreläst om. En fråga som jag ställer mig när jag träffar rektorer och lärare runt om i Sverige är varför man inte drar nytta av den organisation man har eller åtminstone vet om att den finns att använda?

/Emma

3 thoughts on “Ledarskap, ledarskap, ledarskap

  1. Emma, jag delar verkligen detta: “Jag gillar verkligen när man kan sätta andra ord på det man redan vet”. Jag tror att vi alla känner igen vad hög kvalité är och men många gånger har svårt att beskriva den. Lyckas man fånga det i ord är det en kick och kanske har man fått ett nytt verktyg. Något som jag av en slump fick klart för mig i ord många år sedan och som stannat kvar är att “vi lärare ofta ger elever svar på frågor de aldrig ställt. Samtidigt som vi ofta undrar varför de inte tycker att svaret var intressant.” Vi planterar inte frågan först! :)
    Och det det där med att sjunga tillsammans ger kraft.

    • Anders, här sätter du ju fingret på något oerhört viktigt. Tänk om debatten om skola kunde handla om relevanta frågor för eleverna istället för ordning och reda, nationella prov och betyg. Egentligen är det ju så där enkelt. Klart att det inte är intressant om man bara ger svar på frågor de inte har. Du är klok som en bok!

  2. Ett sätt att göra områden/frågor relevanta är att jobba som EKNA-projektet som var i ropet omkring -90. De jobbade med förföreställningar och det första temat var elektricitet. De började med att ställa frågor där eleverna visade hur de såg på saker innan “kursen” drog igång. Ett bra exempel på fråga var rita hur du drar sladdar så att lampan lyser och i uppgiften fanns ett ritat batteri och en glödlampa. Många elever i år 7/8 ritade en sladd mellan lampan och batteriet (och hade inte hört talas om strömmens kretslopp). Det var ett tiotal frågor. Inom forskningsprojektet gjordes intevjuer med elever om deras förföreställningar om elektricitet. Då visade det sig tex att orsaken till att många drog EN sladd var ett det går EN sladd från taket till taklampan :) . Läckert! Sedan fick eleverna labba och testa och fick vanlig fysikundervisning. Gissa om fler var intresserade av att koppla och testa! Och de fick sedan se hur de svarat innan. Då hände det som sällan händer, att de konkret fick se att de lärt sig något. GULD!

    Jag gjorde på liknande sätt när jag tex skulle börja med människokroppen i biologi. De fick två papper, på det ena ville jag att de skule rita sitt skellett och på det andra hur vår kropp/bål ser ut om man öppnar kroppen som man tar av sig en jacka. Jag ville även att de skulle skriva dit namn på “saker” som de ritat. Sedan samlade jag in och vi började arbetsområdet med klassisk undervisning. så fick jag deras förföreställningar. Efter några veckor och efter prov fick de samma uppgift igen. När de var klara fick de tillbaka sina gamla teckningar. Det blev många varma skratt när de jämförde. När jag rågade om det lärt sig något under kursen, blev det skratt och många tydliga, ja!
    Tror att det är användbart på de många områden… i genetik funkade det klockrent.
    Ja… det är något annat än att ha betyg från åk 4 ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>