SETT

I onsdags och torsdags var det SETT-mässan i Kista. En mässa som siktade på runt 800 deltagare på 2 dagar och som redan dag 1 var uppe i 2800 deltagare. Mäktigt!

Jag hade bara möjlighet att vara med den första dagen och det var lite sorgligt att inte kunna stanna kvar på torsdagen, men jobbet kallade så det var bara att sätta sig på planet till Borås.

Det var en hel del som var intressant, men jag märker att det framför allt är 2 saker som hänger kvar i tanken och snurrar runt.

Det ena var något som Anne-Marie Körling sa. Hon berättade om att hon ställt följande fråga till sina elever: “Hur väger man en blåval?” En genialisk fråga. Istället för att ställa den lite tråkigare “Vad vet du om blåvalen?” (eller hur man nu säger i lågstadiet) så valde hon att fånga barnens intresse och en på ett sätt mycket svårare fråga. För att kunna svara på frågan hur man väger den behöver man ju veta en massa saker om blåvalen. När de höll på att undersöka blåvalen var det någon elev som läste att mamman hade 10 000 l mjölk (om jag minns rätt, hysteriska mängder var det i alla fall) och då funderade alla över frågan “Hur stora tuttar har en blåval?”

De här två frågorna har jag burit med mig under veckan som gått. Min kompis Liza började fundera över hur ungen egentligen får i sig mjölken. Det har vi tagit reda på; mjölken sprutas med tryck in i ungens mun.

En god pedagog ställer intressanta och relevanta frågor. Frågor som leder till att eleverna lär sig det de ska. Det är inte lätt att ställa intressanta och relevanta frågor som fångar elevernas uppmärksamhet och som gör att de tar till sig det centrala innehåll som finns. Det tillhör professionen. Lärare är proffs precis som min kompis Liza är en läkare som kan operera. Ibland glömmer vi bort att lärare är proffs. En del är modigare i sitt frågeställande än vad andra är. Anne-Marie är modig och klok, en bra kombination.

Det andra som hänger kvar i tanken hos mig är den föreläsning som Björn Edman och Martin Åberg från Videobrigade höll om Konsten att sprida bra, annorlunda idéer. Den prezi de använde finns här: http://prezi.com/p7wtqzmt1u0w/konsten-att-sprida-bra-annorlunda-ideer/ Förutom att det de berättade om var väldigt matnyttigt i hur skolan på ett bättre sätt kan förbereda eleverna för det samhälle de lever i (som ibland kallas framtiden i skolans värld), så berättade de om hur de tänker kring svensk skola. De tycker att den mediabild av svensk skola som finns idag är alldeles för pessimistisk och att det finns massa bra att lyfta. Det skolorna kan behöva bli bättre på är att sprida det de gör som är bra.

Skolans utmaning är att hitta sätt att visa upp det de gör på ett sätt som gör att eleverna får autentiska mottagare och helt enkelt lär sig mer. Blir skolan sedan marknadsförd pga detta så är det en positiv spinn off-effekt. Björn och Martin pratar om att man inte ska “sminka” det man visar. Visa upp bra saker, men gör dem inte bättre än vad de är.

En annan av deras poänger är att kunskap fortfarande är makt, men bara om man vet hur man delar med sig. Det behöver skolan vara bra på att hjälpa sina elever med.

Naturligtvis hann jag med en hel del annat under min långa dag på SETT:s första dag, t ex att själv föreläsa för ledarspåret. Jag pratade om att vi behöver dra nytta av arbetslagsledarna på riktigt om det pedagogiska ledarskapet ska fungera fullt ut. Jag inledde med att säga att jag troligtvis var på väg att slå in en öppen dörr, men att det trots det är så få skolor som verkligen drar nytta av arbetslagsledarrollen. Ett ämne jag gärna skulle fördjupa mig i. Fick ett boktips häromdagen som jag tänkte beställa hem. Kjell Granström har skrivit en bok som heter Dynamik i arbetsgrupper.

/Emma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>